Smart laddning
- Om jag plötsligt behöver använda bilen under laddning, kan jag då avbryta laddningen?
- Kan jag ändra tidpunkten för min nästa körning under tiden den laddas? (alternativt ”forcera start av laddning)?
- Kan jag styra laddgräns i vanlig ordning från bilens app (typ 80 eller 100 %)?
- Hur påverkar Smart laddning bilens “batterihälsa” d.v.s. hur batterierna slits?
- Kan jag när som helst avbryta tjänsten och återgå till som tidigare manuell laddning, om jag inte tycker den motsvarar förväntningarna?
Följ inlägget
2
följare
Tack för din fråga.
1. Det stämmer, du kan avbryta laddningen genom att stänga av laddningen.
2. Beror på hur du menar, den tidpunkt du har inställd gäller för din närmast kommande körning, denna kan du ändra när du vill.
3. Vi rekommenderar att man inte har några aktiva inställningar gällande både schema och laddgräns i bilens/laddboxens app, detta kan medföra krockar för de kommandon vi skickar till enheten.
4. Det är svårt att säga exakt hur bilens batterihälsa påverkas av smartladdning då vissa bilars batterier säkerligen är mer eller mindre kompatibla med smartladdning, denna tekniska fråga är nog bäst att ställa till din bilmodells tillverkare.
5. Det stämmer, du kan alltid avbryta tjänsten och återgå till manuell laddning när som helst. Du kan antingen ställa in Smart laddning som inaktiv, då laddar den direkt manuellt. Du kan även ta bort enheten helt från tjänsten.
Med vänliga hälsningar,
Stort tack för utförligt svar.
Med vänlig hälsning
//Jan
Aktiverade ”smart laddning” tidigare.
Då detta ”smarta system” gör att vår bil
”väcks” upp ett mycket stort antal gånger
per dag/vecka har detta inneburit att vårt 12-volts batteri tar stryk och laddas ur.
När jag blev informerad om denna baksida tog jag bort funktionen ”smart laddning”.
Nu har vår bil åter råkat ut för batteridöden och vår märkesverkstad ser att bilen ”väckts” uppimot 4000 gånger på ca 2 veckor !!!!
Då till min fråga
Trots att jag, i er app, avbeställt funktionen ”smart laddning” ligger den iaf kvar hos er ??
Tacksam för snabbt svar så jag vet att funktionen INTE ligger på.
Med vänlig hälsning,
Tommy Wahlström
tommy_wahlstrom@yahoo.com
Tack för din fråga.
Vi skulle vänligen behöva be dig att istället kontakta oss på något av nedanstående sätt för att vi ska kunna hjälpa dig vidare.
Chatta med oss: www.skekraft.se.
Mejla till kundservice@skekraft.se.
Ringa oss på 0910-772550.
Detta är på grund av att vi kommer behöva be dig om ditt personnummer eller kundnummer och detta är en offentlig sida.
Med vänliga hälsningar,