Checkwatt

Jag planerar att skaffa solfångare och batteri som ska styras av Checkwatt, men jag kan inte finna att ni är ”godkända” som elhandelsbolag av Checkwatt.  Är det korrekt - eller kommer ni att bli accepterade?

Kommentarer

  • Hej Christer,

    Tack för din fråga.

    Sedan den 1 november 2023 har Skellefteå Kraft och Checkwatt ett avtal som möjliggör för Skellefteå Krafts elkunder att ansluta sig till Checkwatt.

    Med vänliga hälsningar,
    (Uppdaterad )
  • Hej. Jag behöver veta var ni står i förhandlingen med checkwatt. Vi skall installera detta och just nu är Skellefteå Kraft inget alternativ för oss. Vi kan vänta men inte så länge.
  • Hej Torbjörn,

    Tack för din fråga.

    Vi hoppas få mer information om detta inom kort men har ingen mer information i dagsläget tyvärr.

    Med vänliga hälsningar,
    Jessica Kundrådgivare
  • Om ni inte kan tillhandahålla möjligheten till flexibilitetstjänster liknande checkwatt inom kort kommer ni att förlora kunder i rask takt. /R
  • Är det ni själva som är balansansvariga när det gäller Checkwatt eller använder nu er av någon annan för det?
  • Gäller det alla elområden? Exempelvis SE4.
  • Ni finns inte med på CheckWatts lista uppdaterad 6e november 2023.?
  • Hej! I vilka elhandelsområden är ni kompatibla med Checkwatt? Sitter i SE4 och har avvaktat att byta elhandelsbolag då ni skulle vara på gång.
  • Hej Tor och Markus,

    Tack för era frågor.

    Vårt samarbete med Checkwatt täcker upp alla elområden.
    Vi är medvetna om att vi inte står med på Checkwatts lista ännu och det är under uppdatering.

    Med vänliga hälsningar,
    Jessica Kundrådgivare
  • Hej

    Jag funderar på att koppla upp checkwatt till er, och ni har ju avtal med dem nu. Men hur blir det ifall man har avtalat ett fastprisavtal med er? Måste det ändras till spotpris eller kan man ha kvar sitt framförhandlade pris samtidigt som man säljer till er via checkwatttjänsten för spotpris?
  • Hej Bert,

    Tack för din fråga.

    Det spelar ingen roll vad du har för elavtal för att du ska kunna vara ansluten till Checkwatt. För mer frågor om hur det fungerar kan du kontakta Checkwatt.

    Med vänliga hälsningar,
    Jessica Kundrådgivare
  • Hej! Jag har ett avtal hos er och funderar på att installera Checkwatt. Jag har fått information i ett telefonsamtal att ni inte betalar ut någon ersättning för möjligheten att använda batteriet. Stämmer det verkligen? Vad är meningen i så fall att ha avtalet via er om ni inte betalar ut någon ersättning? För min del skulle det betyda att jag förlorar ca 40 000 kr/år i ersättning.
  • Hej Leif,

    tack för din fråga.

    Den ersättning du kan ha rätt till betalas inte ut av oss, utan isåfall av Checkwatt.
    För mer information om detta kan du kontakta dem.

    Det är inte alla elhandelsbolag som är kompatibla med Checkwatts stödtjänster. Vi har avtal med dem sedan 1 november 2023 och även några kunder som skickat ansökan om anslutning till Checkwatt, men kapaciteten är ännu inte nog stor för att det ska skickas in en förkvalificering till Svenska Kraftnät.

    Ju fler kunder som skickar in ansökningar till Checkwatt för Skellefteå Kraft desto större blir möjligheten för dig och fler kunder att kunna ansluta till Checkwatts tjänster.

    När Checkwatt har fått ihop nog mycket resurser i Skellefteå Krafts namn kommer förkvalificeringen skickas in och då har Svenska Kraftnät upp till 3 månader på sig att besvara/godkänna.

    Med vänliga hälsningar,
  • Finns det någon uppdatering hur nära en sådan ansökan ligger just nu?
  • Hej Kristian,

    Tack för din fråga.

    Vi har ingen mer information i dagsläget än att Checkwatt inte har fått tillräckligt med kapacitet för att de ska kunna skicka in en förkvalificering.

    Vi hoppas på att ha mer information inom kort.

    Med vänliga hälsningar,
    Jessica Kundrådgivare
  • Samma fundering här, Checkwattlösning vore intressant, men tvingas nog byta om det inte finns stöd närmaste tiden i Uppsala.
  • Hej Henrik,

    Tack för din fråga.

    Önskar du att ansluta till checkwatt idag eller imorgon kan du inte göra detta som kund hos oss eftersom vi inte är kvalificerade än, men du kan gärna återkomma längre fram.

    Med vänliga hälsningar,



    Jennifer Kundrådgivare
  • Hej! Har ni någon uppdatering på status? Den kapacitet som behövs för förkvalificering är oerhört låg (100kw), nog borde det ha kunnat lösas inom Skekraft?
    Thomas
  • Hej Thomas,

    Tack för din fråga.

    Checkwatt har ännu inte uppdaterat oss eller informerat om de fått ihop 100 kW då det är något som Checkwatt ansvarar över.
    Vi hoppas ha mer information snart.

    Med vänliga hälsningar,
    Jessica Kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.